You realize that this means war...


Long story short - för tre veckor sen blev jag kund hos ComHem.

Sluta skratta.

I samtalet med deras medarbetare på kundtjänsten, blev jag lovad att jag skulle få tillgång till samtliga Canal+ kanaler, då jag underströk att det var viktigt för mig att jag fick se den spanska ligafotbollen.

Well, tji fick jag.

När en god middag tillagats, och några vänner satt sig tillrätta på soffan för att ånjuta lite fin spansk fotboll...ja, access denied. Plötsligt hade jag inte alls den kanalen (Canal+ Fotboll) som behövdes för att se den match vi ville se. Och eftersom Svea rike tydligen dör på helger, så fanns ju ingen som kunde hjälpa mig på kundtjänsten hos ComHem när jag ringde. Så jag drog iväg ett mail, som förklarade att jag misstänkte att ett litet missförstånd har skett.

Well, tji fick jag igen.

Professionellt nog svarade de att mitt abonnemang - Canal + Total var det jag hade tecknat, och där ingick minsann inte Canal+ Fotboll, men jag kunde teckna mig till Canal+ Max (där de där lovade samtliga kanalerna ingår) för 99:-/mån i tre månader, och sedan 449:-/mån i resterande nio månader. Uhm...nej. Jag hade blivit lovad dessa samtliga kanaler, och om nu säljaren i andra änden av luren gjorde en brain-fart och sa fel, så får det stå för dem. Jag blev lovad samtliga kanaler i Canal+ paketet, och det skulle jag ha.

Eller inte.

Så ännu ett mail drogs iväg, denna gång med kravet på att det skulle till högre ort, dvs chefspost, och även med ett önskemål om att ljudupptagningar skulle gås igenom. Man kan ju förvänta sig att man vid tecknande av avtal på telefon måste göra en ljudinspelning på vad det är man avtalar...eller?

Well, här var svaret från vem det nu kan ha varit som sitter på högre ort.

"Hej Daniel,

Då avtalet tecknats via Kundservice finns ingen ljudfil för beställningen. Vi har vid denna tidpunkt erbjudit ett väldigt förmånligt erbjudande av Canal+ Total 6 månade fritt utan vidare krav utöver 3 kalendermånader Uppsägningstid och ordinarie pris om man väljer att ha kvar tjänsten.

Vi kommer inte göra något ytterligare i detta ärende då vi anser att beställningen är korrekt gjord, samt att det saknas underlag som styrker att Canal+ Fotboll skall ha utlovats.

Vill du inte ha kvar Canal+ Total pga detta kan jag givetvis hjälpa dig med uppsägning, men i övrigt gäller samma besked som du tidigare fått av vår Kundservice.

Ärendet anses härmed som avslutat från vår sida, och för ev. omprövning ber jag dig kontakta oberoende instans som exempelvis KTIB.
"

Ja, uppenbart är att denna person inte har läst humaniora... Och vadå att det inte finns några ljudfiler? Det låter inte vidare tryggt.

Självklart dröjde jag inte med att svara...

"Hej Patrick!

Jag tackar för Ditt snabba och professionella svar, men samtidigt får jag ändå beklaga mig för den brist på kundkänsla och flexibilitet Ni visar på ComHem. Jag börjar förstå varför de bekanta jag pratat om detta med skrattar. Och alltmer förstår jag vad jag läser om ComHem på internet. Okej, jag får erkänna att jag har varit naiv i min tro på att folk där ute bara har haft otur och träffat på fel personer i Er organisation.

Sett från Ert håll är det självklart ett ganska enkelt fall, speciellt då Ni kan luta er tillbaka på att det inte finns några ljudupptagningar och därmed kunna lova guld och gröna skogar på klassiskt säljmanér, för att sedan leverera något annat med hänvisningen till att det är ord mot ord, och inga ljudupptagningar finns. Lite grann som att slå till någon i bakhuvudet när man är på det rökfyllda dansgolvet på krogen. "
Det var inte jag..."

Tyvärr är jag dock av den typen som anser att rätt skall vara rätt, och i detta fall har jag muntligt (och vi vet ju vad som gäller med muntliga avtal) blivit lovad
samtliga Canal+ kanaler fritt i ett halvår, och då har jag förväntat mig att få just detta. Ni har varit väldigt vänliga i Ert erbjudande som jag fick som "plåster på såren", som vi alla egentligen vet är ett standarderbjudande ni erbjuder vid screw-ups, men det är fortfarande långt ifrån vad jag en gång blev lovad. Det är lite som att jag skulle lova Dig, Patrick, att du ska få min kompletta samling med värdefulla baseballkort från sportens gyllene era, för att sedan istället ge Dig ett par Garbage Pail Kids, och när Du protesterar erbjuder jag Dig att köpa min kapsylsamling för en överkomlig summa pengar. Njae, va...

Vi pratar inte om ett livstidsabonnemang, vi pratar om att jag skulle få känna på grejerna i ett halvår för att sedan se om jag ville behålla det - vilket jag självklart hade gjort sen. Nu funderar jag istället på vilka andra leverantörer som levererar den spanska ligafotbollen, som var grunden till hela denna balett.


Självklart kommer jag att ta kontakt med mitt lokala konsumentombud, samt även andra kontakter jag har, för att sätta oss och gå igenom Konsumentköplagen, Avtalslagen och andra intressanta skrifter, där det finns både en och ett par paragrafer av intresse. Utöver detta lutar jag även åt att dra i några trådar i medievärlden, för att se vad de har hört om liknande fall. Om inte annat måste väl någon vara först med att belysa dessa uppenbara brister i hanteringen av kundkontakten som har lett till detta. Både Du och jag vet att jag inte är den förste som åker på en rip-off.

Ha nu en trevlig helg i det kalla höstvintersverige, så kommer vi nog allt att ha fortsatt god kontakt.
"

Så, mina vänner och övriga ströbloggsläsare. En spännande följetong följer. Men en sak är säker - det stämmer, när folk skrattar och säger att ComHem stinker. Ordentligt. Tre veckor som ComHem'are, och redan ångrar jag mig bittert. Då har inte ens mitt abonnemang med Viasat gått ut än.

Fan.







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0