Thumbs down, del II.

Igår kunde ni läsa om mitt lilla epos med en viss cykelbutik vars namn rimmar på Hyckelringen. Idag fortsätter historien med lite mer spännande info.

I förmiddags mailade jag kommunens konsumentombud och berättade om alla turer kring detta. Till svar fick jag bland annat följande:

"När det förekommer ett fel på en vara som orsakar en skada på person eller sak är det förutom att det är ett reklamations fel enligt konsumentköplagen, ett produktskadeansvar. Ansvaret är ett skadeståndsansvar.

Det är tyvärr vanligt att man stirrar sig blind på garantier somär frivilliga löften från en säljaren till en köpare. Du har alltid som privatperson rätt att åberopa konsumentköplagen och den 3 åriga reklamationsrätt som finns där. Det handlar om ursprungliga fel och detta har du via Team Sportia bevis på att det handlar om ett fabrikationsfel.
"

Sen fick jag även rekommendationen att kontakta butiken igen och upplysa dem om vad folket på Team Sportia hade sagt. Självklart var jag inte sen med att göra detta. Och det såg ut nånting såhär...

Jag (D) - "Ja tjenare, mitt namn är Daniel och jag var hos er och hämtade en cykel på verkstan igår."
Säljare (S) - "Ja, hejsan...?"
D - "Var det du som var på plats igår eftermiddag?"
S - "Ja, jag jobbade sent går...?"
D - "Okej, då var det vi som pratades vid. Det var jag som hade cykeln med den trasiga växelföraren som ni menar inte är ett garantiärende."
S - "Jaha, ja, just det...!"
D - "Ja, och som jag nämnde, så tog jag cykeln till en annan cykelverkstad där jag förklarade allt från dag ett med den skrapande kedjan, och att denna hoppade konstant hela tiden, till kraschen och att ni inte vill ta det på garanti."
S - "Jaha...?"
D - "Och mekanikern jag pratade med där kollade lite snabbt på cykeln, och utifrån det jag berättade med skrapljuden och problemen med kedjan, drog han slutsatsen att växlarna inte har varit rätt inställda från första början, och därför har växelföraren åkt in i ekrarna och då lett till kraschen som DÅ skrapade just växelföraren."
S - "Jaha, det här var ny information för mig, det nämnde du aldrig igår att du hade haft problem med kedjan."
D - "Kanske inte för dig, men när jag lämnade in cykeln var jag noga att meddela detta till din kollega, så det borde åtminstone han ha haft med i beräkningarna."
S - "Ja, men samtidigt...om det är så att ni upplevde ett konstigt ljud från kedjan och att den har hoppat vid ett antal tillfällen, kan man ju tycka att ni borde ha kommit in med den tidigare..."
D - "Du får ursäkta mig, men som jag nämnde för dig igår, tog vi ut cykeln förra lördagen och på fredagen gick den sönder. Den användes vid fem tillfällen, och även vi har våra vardagsliv att ta hand om. Vi jobbar, går i skola och så vidare, så det är inte bara att komma in med den. Och även så, rör det sig som sagt om fem dagar."
S - "Ja, men om ni har upplevt såna problem kan man tycka att ni borde ha kommit in tidigare..."
D - "Säkert. Men nu är frågan som sagt den, att jag har fått information från annan verkstad som talar helt emot er teori och att detta absolut borde vara ett garantiärende. Hur ska vi fortsätta härifrån, tycker du?"
S - "Vi kan göra såhär - min chef från Stockholm kommer hit idag, och han brukar vara inblandad i sånahär kundärenden. Jag ska prata med honom, så får vi se vad han säger."
D - "Jättebra. Jag kan gärna tänka mig att maila dig ett detaljerat utlägg om vad som har hänt sen dag ett, så han får riktigt med kött på benen. Vad har butiken för mailadress?"
S - "Ja, näe, det behövs inte...med det infot du gav mig igår och denna nya information idag, har jag nog tillräckligt för att förklara läget för honom."
D - "Kanske det, men jag vill gärna att han på pränt får hela historien korrekt återberättat för sig, så jag mailar gärna ett par rader."
S - "Näe, det ska inte behövas. Jag pratar med honom, så ringer vi dig senare i eftermiddag. Har du kvar samma nummer som du angav när du lämnade in cykeln?"
D - "Ja, du kan nå mig på det mobilnumret jag lämnade."
S - "Okej, då ringer vi senare då."
D - "Toppen, tack.

Och där la vi på.

Men vänta, det saknas nåt...ja, just det! Det facto att de inte har ringt! Jag hoppas by God att vad nu storchefen från Sthlm - som uppenbarligen måste dras in i sånahär banala grejer - har gjort där drog ut på tiden, och att de inte har hunnit ringa. Men det är ändå underkänt att säga att man ska ringa, och sen inte göra det. Och då ska vi inte ens börja prata om hur lirarn ville försöka lägga skulden på mig, för att jag inte avstod från jobb för att åka in med cykeln tidigare. Verkligen serviceinriktat.

Näe, nu ska det fanimej mycket till för att få mitt förtroende för denna kedja att vända. Då pratar vi inte bara om att de tar in cykeln och lagar på garanti, för det är något jag förväntar mig, utan nu pratar vi om att de jävlarimej ska ge mig ett fucking shoe-shine medan de lagar cykeln. Då kan vi börja prata förtroende igen.

Tills dess - tummen ner.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0