Vad säger vi?


Så, nu är den här så kallade julen över, och thank God för det. Nej, jag är ingen Grinch (som vissa kallar mig), utan jag är bara bitter på årets jul för att den har varit som den har varit. Om man lite längre fram frågar mig hur julen 2010 har varit, så går jag raskt över på nästa fråga. Julkänslan infann sig riktigt aldrig och julafton stank, precis som förutspått.

Och nu har vi då kommit till de här berömda "mellandagarna", dagarna mellan jul och nyår då samhället går i någon form av limbo/dvala/paltkoma efter julmaten. Vad är öppet? Vad är stängt? Av det som är öppet, vilka tider gäller? Vilka förrättningar kan man ringa? Vilka kommer man bara få en trevlig röst i örat av? Vilka jobbar? Vilka är lediga? Vilka är hemma? Vilka har försvunnit från jordens yta? Dagarna mellan jul och nyår är helt jävla uppochnervända, och det stör mig som fan. Kalla mig inrutad, kalla mig fyrkantig, kalla mig vad ni vill - jag vill att allt ska se ut som vanligt, med vanliga öppettider, allt på sin plats och framför allt inga jävla zombies som går runt på gator och torg, butiker och affärer utan någon som helst aning om vad de gör där! Det ska se ut som om det vore vilken random onsdag i maj som helst.

Då så.

Nu stannar vi till en stund, och reflekterar över en fras som de flesta av oss har hört eller kommer att höra a plenty of...

God fortsättning!

"God fortsättning"? What the hell? För mig är den här frasen svenska språkets blindtarm. Detta är något som vi har sagt till varandra i eoner, bara för att vi "måste" säga det. En artighetsfras. Den som inte önskar god fortsättning på sin näste, är ett avskum som inte förtjänar mer än kol i julstrumpan till nästa år.

Men vad handlar "god fortsättning" om, egentligen? Att man NU, dagarna efter jul och likaså dagarna efter nyår, önskar varandra att kommande tid blir god? Ja, det är väl det som menas, om jag inte har förstått det fel. Men varför ska man önska varandra det just vid jul och nyår? Får inte jag önska god fortsättning till min granne fredag den tionde juni nästa år? Eller främst av allt - varför ens önska god fortsättning vid ett speciellt tillfälle? Betyder icke-användandet av frasen "god fortsättning" resten av året, att vi alla skiter i varandra?

Näe, hur många av er som har sagt ovan nämnda fras, har egentligen en legitim anledning till att använda den just nu, och inte om fyra månader? Vem av er vet egentligen varför ni ens säger det, förutom att ni är förprogrammerade att vid jul och nyår ta fram frasen från den dammiga burken märkt med "Speciella saker som bara får användas vissa tider om året"? Notera att den här burken även innehåller andra knäpperier som exempelvis Alla hjärtans dag, namnsdagar, julbord, skatteåterbäring och påskägg.

Titta inte på mig som om jag är en galning, för det vet vi redan att jag är. Visa istället varandra kärlek och uppskattning hela året, när mottagaren som minst förväntar sig det. För det, mina vänner, det är riktig uppskattning. Önska inte varandra god fortsättning bara för att det är efterjultider och man måste göra det.

Ha en bra dag, kära läsare. Idag, imorgon och fredag den tionde juni nästa år.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0