Framtidstro.


En god vän gav mig detta ämne som skrivuppgift till bloggen. You're fucking kidding me. Med allt jag ser, hör och upplever varje dag, ska JAG skriva om framtidstro? Det är ungefär som att be Stevie Wonder skriva om en vacker soluppgång.

Så vad ska jag säga? Ledsen, jag tänker inte skriva om åttaåriga ligister som har sitt lilla ligistgäng på skolan, och räds inte att dra kniv mot sina kamrater. Jag tänker inte dela min åsikt om trafikanter som sätter sig i sina bilar och tror att de är helt ensamma på vägarna. Jag tänker inte yttra mig om människor som totalt saknar empati, omtanke och/eller respekt för andra. Jag tänker helt enkelt inte skriva om detta mänskliga förfall som får låtskrivarna bakom den eminenta sången "All you need is love" att vända sig i graven...eller musikstudion.

Beatles, för den som kliar skalpen.

Näe, istället tänker jag skriva lite mer övergripande och framför allt flummigt och konspirerande. Damn you, Janne. Damn you to hell.

I samma veva som jag fick uppgiften till dagens blogginlägg, hade det precis snöhageljagvetefanvadsomkommerfrånhimlenmendetfallernerochjaggillarintedet.......'at. Typ. Och när det nederbördar under kalla omständigheter, så vet vi precis vad det innebär. Halka, kyla, bilar i diken, lastbilar i diken, gamla tanter i diken, och allmän misär. Det är den säsongen igen. Eller som den söta lilla Heather O'Rourke sa i filmen Poltergeist från 1986 - "They're baaaaack...", med självklar referens till Kung Bore och sitt följe av onda, onda snö- och issprutande mytologiska sidekicks.

Jävla väder.

Vädret. Eller klimatet, som det omnämns när man pratar i världsövergripande termer. Klimatet på jorden, som enligt forskare - via media - håller på rusar iväg utom kontroll som en tjur i Pamplona i början på juli. Kallare vintrar, varmare somrar, regnigare höstar och......ehm......öh......alltmer knoppande vårar? Och visst, så långt kan vi vara överens - de allra senaste åren har bjudit på stundvis för oss svenssons "extrema" väder, med väldigt stormiga höstar, med tokvarma somrar (förutom för oss just här i Svea rike), och framför allt sinnessjuka vintrar. Visst är det så, det ska vi inte sticka under stolen med.

Men det är här forskare kommer in i bilden...eller ska vi säga media? Ja, bättre med media. Det är här media kommer in i bilden och börjar prata om hur forskare menar på att detta minsann beror på miljöpåverkan på grund av alla utsläpp från bilar, båtar, flygplan, fabriker, kärnkraftverk och fjärtande kor. Detta påverkar nämligen klimatet, och är därför den stora skurken på jorden. Punkt.

Eller?

För att få bukt på detta, bestämmer vår regering att vissa åtgärder måste vidtas. Så de tacklar problemet med att höja bränsleskatten. Dvs - svensson får betala mer för något de behöver, då några vettiga alternativa bränslen till våra bilar inte finns. Ja, vi har etanol, som är några kronor billigare. Men en etanolmotor dricker mer än en vanlig bensinmotor, så utgiften i slutet på månaden är mer eller mindre densamma. Så låt oss ta etanolen som en parantes.

Flygskatterna, och således biljettpriserna har skjutit i höjden, i ett led för att få folk att överväga alternativa färdmedel istället för flygplanet. Skitbra, jag tar en cykel och börjar trampa till Thailand nu då. Ses om 25 år. Eller ännu bättre - jag drar på mig mina Speedos och simmar över sjön till Miami. Okej, kanske inte.

Kärnkraftverken är stora bovar i klimatpratet. Men ändå bygger vi fler. Var finns logiken i det? JO! De genererar ström som du och jag och din granne vackert betalar en sur penning för varje iskall vinter som enligt forskare (media (regering) ) beror på klimatrubbningar på grund av utsläpp från bland annat kärnkraftverk.

Oh, vänta nu.

Här tar vi en paus. För nu vill jag att du, läsare, tar en titt ut genom fönstret. Eller ännu bättre - ta på dig lite kläder, klä dig dina skor, ta en jacka, vantar och mössa (vill inte få fan för att jag gör mina läsare förkylda) och gå ut till närmsta träd. Titta på det. Känn på det. Lukta på det. Ja, och försök minnas hur det såg ut för säg en månad sen. Såg det trädet sjukt ut? Var det skevt? Saknade det större delen av alla löv? Stod det med kryckor och hostade som lille Tim? Luktar det fuktigt, unket och ruttet? Är det mjukt och faller i delar om du klämmer på det?

Eller var det grönt? Kanske till och med blommigt? Luktar det friskt trä? Känns det som om du skulle kunna klättra upp i det och bygga en koja? Svajar det i blåsten? Är det fullt med liv?

Jag kan för min del i alla fall säga att träden utanför mitt fönster är friskare än Jack LaLanne och Richard Simmons i ett. Och det är väl ändå trots allt naturen som är de första att drabbas av miljöutsläpp? Kolla bara hur ett oljeutsläpp påverkar djurliv och fauna, kolla bara på vad som har i Donau hänt efter den brustna dammen i Ungern. När skiten väl träffar fläkten med giftiga miljöutsläpp, då är naturlivet det första att påverkas.

Nu ska vi göra ännu ett roligt experiment.

Ställ dig upp. Ja, ställ dig upp. Jag väntar...kom igen. UPP! Så. Gå nu ut till köket, och kom sen tillbaka och ställ dig på samma plats där du just ställde dig upp.

Står du på exakt samma plats efter svängen ut till köket?

Nej. Du står på någon centimeter, kanske till och med millimeter när den exakta plats där du stod, men inte exakt samma plats. Sätt dig ner nu. Sluta se ut som ett fån. Nu när du sitter, kommer du säkert till och med att känna att du inte sitter exakt där du satt innan du reste dig upp.

Vad vill jag mena med detta? Jo, något som riktig forskning har visat, något som astronomer har känt till sen länge - jordens bana runt solen. De senaste åren har mänskligheten gjort framsteg inom astronomin och - tro det eller ej - kommit fram till att jorden snurrar runt solen, och inte tvärt om. Och som jag hoppas att ni läsare vet, så tar det ett år för jorden att snurra ett varv runt solen.

Men - idag har vi den 22'a oktober anno 2010. Tror ni att jorden kommer befinna sig på EXAKT samma punkt i referens till solen den 22'a oktober 2011? Eller 2020? Eller år 3000? Jag säger nej. För det är här astronomin är så underbar; det är nämligen så att jordens bana runt solen inte är en perfekt cirkel som vi kan utmäta Pi ifrån. Nejnej, jordens avstånd till solen varierar om än väldigt lite (i astronomiska mått mätt) från varv till varv.

Nu ska vi göra ett sista - och jag lovar att det är ett sista experiment.

Håll upp handen en halvmeter från en tänd lampa. Hur känns det? Ganska okej, antar jag. Närma nu handen till säg 20 centimeter. Hur känns det nu? Varmare? Förstås. Flytta handen riktigt nära lampan nu. Bränns det? Såvida du inte har handskar på dig, varför du nu skulle ha det inomhus, så kan vi nog ganska säkert säga att det bränns. Flytta bort handen till en halvmeter igen. Visst känns det genast svalare?

Läs nu stycket om jordens bana runt solen igen. Där har du svaret på dina extrema somrar, dina iskalla vintrar, dina stormiga höstar (slå upp termodynamik på nätet, jag tänker inte ens börja gå in på det halv elva en fredagkväll) och dina anonyma vårar. Den variationen i avstånd till solen är tillräcklig för att påverka jordens temperatur just tillräckligt för att få klimatet att dansa rumba. Precis som det har gjort sedan dag ett i skapelsen, något som geologer har kunnat bevisa lååångt långt ner i jordens yta. Vi har haft extrema väder i omgångar genom tiderna. Hey, vet ni vad? Vi har till och med haft något som kallas för istid ett par gånger här på jorden. Jävla dinosaurier och stenåldersmänniskor, som pajade klimatet med sina stenåldersbilar och brontosauruskärnkraftverk. De borde bannemig tvingats betala sju extra stenor och snäckor i skatt, och T-rex borde ha betalat tull för varje kadaver det åt.

Ta en titt på träden igen, min vän.

Kan vi nu vara överens och call bullshit på snacket med att det är din och min bil, din och min flygresa till Thailand eller den intet ont anande fisande kon i hagen som bidrar till det snöhageljagvetefanvadsomkommerfrånhimlenmendetfallernerochjaggillarintedet som föll ner i förmiddags? Kan vi nu vara överens om att det är de bestämmande som ger forskare alternativet att antingen säga att det är så, eller få indragen statlig finansiering? Kan vi nu vara överens om att detta smittar sig ner till media? Och framför allt - kan vi nu vara överens om att de bestämmande säger detta, för att införa alltfler skatter och dylika straffavgifter för oss svenssons, på sådant vi inte kan vara utan, allt "för miljöns och klimatets skull"?

Min framtidstro?

Såväl miljön som klimatet är sunt. Och kommer så att förbli. Träden kommer fortsätta vara gröna och lukta gott. Fisk kommer hoppa i ån, och skratta åt mig för att jag aldrig lyckas kroka fanskapen. Vatten kommer rinna i vattenfall, sköna att sitta under. Somrar kommer vara varierande varma, vintrar kommer vara varierande kalla, höstar kommer bjuda på varierande spänning, och vårar kommer...komma efter snön försvinner. I tusende år, trots att jag kör bil.

Den knivdragande, lögnaktiga, egoistiska och respektlösa människan, däremot... Där vill jag, som jag skrev i början, inte uttala mig om framtidstron.




Foto: © fotogeek.se



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0