IT-blindness.


Dagens inlägg riktar sig inte till en specifik person, utan till ett specifikt beteende jag har sett hos ganska många människor i min sociala sfär. Så kom inte och gapa på mig nu, ffs.

Ett fenomen som aldrig upphör att förvåna mig, är vad jag kallar för IT-blindhet. Människor som sitter framför en dator, men vet egentligen inte vad fan de gör. De klickar och pekar och trycker och skriver, and at the end of the day, kan de inte redovisa för vad det är de har gjort. Och det ställer till det för oss som kan lite mer om datorer, när dessa människor skriker efter oss och vill ha hjälp.

En dator pajar SÄLLAN på eget bevåg. En dator gör allt som oftast endast vad användaren på ett eller annat sätt säger åt den att göra, vilket innebär att en dator oftast pajar pga användaren. Och ska man då försöka få lite information ur personen i fråga, så är det rätt så kört om det rör sig om en IT-blind människa. Vill dessa minnas det rätt, så har de inte ens rört datorn.

Ett klassiskt exempel på IT-blindhet, är en person som laddar ner och/eller installerar något. Klick, klick, klick, klick, klick, klick, klick - "Uhm...var finns filen nu då?" eller "Jaha, var ligger programmet?" Jadu, kära vän...hade du tagit dig två sekunder extra, istället för att klicka dig fram likt en fjortonårig porrsurfare, så hade du med all säkerhet sett att datorn frågat dig var du vill spara filen, eller var du ska installera programmet.

Min mamma är en typisk sådan person. Jag mailar henne foton härifrån, och sen ringer hon och frågar var bilderna ligger. "I mailen.", svarar man ju snällt. "Ja, men jag sparade dem på datorn. Var hamnade de då?", får man som följdfråga. Och där någonstans börjar den molande känslan bakom tinningen.

Den här typen av Lucky Luke-datoranvändare fascinerar mig som sagt. Jag blir nyfiken på om detta beteende återspeglas i andra instanser av vardagen, som exempelvis ett telefonsamtal...
- "Du! Var är jag nånstans?"
- "Öh...skulle inte du bara köra till affären?"
- "Jo, jag satte mig i bilen och svängde på ratten och tryckte på pedalerna lite...men nu vet jag inte var jag är nånstans."

Eller...

- "Urk! Den här omeletten smakar kadaver!"
- "Verkligen! Vad har du gjort egentligen?"
- "Ja...man skulle väl ta saker i kylskåpet och röra ner i äggen?"
- "Förvisso, men kanske inte hallonsylt, mango chutney, äpplepaj och öronmedicin?"

Alltså...dagens hårt krävande samhälle, kräver att man håller tungan rätt i mun emellanåt. Du vill inte gärna borsta tänderna med salvan för analklådan. Du vill undvika att tvätta håret med handsalva. Du vill helst inte försöka byta TV-kanal med telefonen. Och du vill med all säkerhet inte gå ut med underkläderna utanpå byxorna. Du måste ha lite koll på vad du gör för att inte trassla till det, och det är ingen som helst skillnad när du sätter dig framför datorn.

Ska du spara ner en fil, så kommer datorn fråga dig var du vill spara den. Klicka inte bara på första bästa knapp, utan tänk på var du sparar sakerna. Om du ska installera ett program, kommer datorn fråga dig var du vill installera programmet (alternativt SÄGA var det kommer installeras). Se till att komma ihåg detta, så du inte står där på en tom p-plats mitt i ingenstans utan att veta var du är, hur du har hamnat där och hur du tar dig tillbaka.

Det är inte svårt.






Kommentarer
Postat av: Susanne

Det borde finnas någon form av "gilla-knapp" även på bloggen (eller har man blivit för mycket facebooknörd om man tänker så?) - i så fall hade du iallafall fått ett "gilla" på det här inlägget. :) Godnatt!

2010-11-23 @ 22:39:17
URL: http://caminandoporlavida.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0