Tinnitus-a-rama.

Ja, då har dagen kommit och passerat. Gårdagskvällen spenderades på Ullevi, där Green Day i vanlig ordning bjöd på en show utöver det vanliga. Det spelar ingen roll att det var fjärde gången jag såg dem, varje gång är som första gången. Jag har inte sett ett enda band med sån publikkontakt, med sån scennärvaro och med sån feeling för spelningen.

Men det hela kunde ha slutat med en katastrof. Egentligen var det ju trettonårsgräns på spelningen, pga nån jävla idé som Socialstyrelsen fått. Helt plötsligt kan en utomhuskonsert vara skadlig för barn under tretton år. Att de inte sa ett ljud om konserten på GLOBEN, dvs - inomhus, i höstas...ja, det fick mig och många andra att trotsa den här rekommendationen. Så. Där kommer vi till Ullevi, och grabben - nio år gammal - får gå först så vi ser om det blir några problem. Vakterna tjenatjenar på oss, släpper förbi oss till biljettkassan där tjejen tar våra biljetter och scannar dem. Hmmm...det gick ju smärtfritt. Men så tjöt hennes scanner till, och det visade sig att vi hade tagit fel entré. Vi skulle nämligen till VIP-entrén, visade det sig. Sweet. Så tillbaka ut, och vi tog sikte mot VIP-entrén. Åter igen blev det tjenatjena från vakterna, och så klev vi in.

Då.

Sista hindret, två damer som scannar biljetterna. Där utspelas följande scenario, när vi hälsat vänligt och lämnat över biljetterna...

Damen: "Och hur gammal är pojken?"
Pappa: "Fanfanfanfanfan!" (i huvudet) "Jag ska vara ärlig...han blir tio i år."
Damen: Tittar lite..."Jag hörde inte riktigt...HUR gammal, sa du?", säger hon med ett flin.
Pappa: "Uhm...tretton, menar jag. Han är tretton."
Damen: "Ja, det var väl det jag trodde.", svarar hon och flinar vidare "Du ansvarar för hans hörsel."
Pojken visar upp sina hörselskydd, damen tackar, scannar biljetterna och önskar oss en riktigt trevlig kväll.

Pappa gick direkt in till toaletten för att byta underkläder.

Väl inne, möttes vi av en förjävla grym syn. Restaurang, bar, minglande folk...hur jäkla ballt som helst! Nästan så man kände sig lite VIP. Nåväl, efter en massa klättrande i trappor, intog vi slutligen våra platser på läktaren. Med perfekt sikt över golvet och scenen rakt fram. Och det tog inte lång tid innan det blev dags för förbanden att göra sitt. Blev faktiskt positivt överraskad över Johnossi, måste jag säga. Det jag har hört från dem på radio har gett mig intryck av ett popsnörefjolleband, men de kunde fanimej rocka loss ganska duktigt de med. Så det blev tummen upp. Men det andra förbandet var ändå en klass i sig - Joan Jett and the blackhearts. Joan Jett. Notera - Joan Jett. För er som inte vet vem det är...



I love rock n' roll, Bad reputation, I hate myself for loving you...låter de bekant? Ja, det är samma Joan Jett. Hon var väl kanske lite mer aktuell för en sisådär 20+ år sen, och det var väl förmodligen därför jag plötsligt blev tio år och rock-kär igen. Och jag måste säga det - för att vara 52 år gammal, så ger hon mig fortfarande ribba. Damn. En god halvtimme höll de igång, and I loved every minute!

Sen var det slut, och the big waiting-game began. Roddare in, roddare ut, utrustning ut, utrustning in. Allt medan publiken i vågor applåderar och försöker heja fram bandet. Men - inte utan det obligatoriska besöket av den rosa kaninen först. Rosa kanin? Ja. Jag vet än inte idag vem av dem det är, men någon i bandet klär alltid ut sig till en rosa Lisebergsliknande kanin och lallar upp på scen, med några pilsner i handen och underhåller en stund. Alltid lika roligt och uppskattat.

Och så blev det dags. Efter det sköna introt, Song of the century...



PANG! Det bara exploderar, och Green Day äntrar scenen med den eminenta 21'st century breakdown. Jag ryser bara jag sitter här och skriver och tänker på det. Bättre start kan man inte få. Hela Ullevi står upp och gapar i kör med bandet, and it is good.

De sköna låtarna avlöser varandra en efter en, och det finns INGET som gör en besviken. Vi har både stora och små i publiken som klappar, sjunger, gapar och njuter ikapp. Att Billie Joe sen har en magisterexamen (det måste han ha) i att få med sig publiken, det gör saken ännu lättare. Folk får komma upp på scenen för att både sjunga och spexa, hur många andra gör det? Det är stort.

Jag tänker inte dra hela repertoaren, ni som missade det får helt enkelt skämmas och lova mig att ni går nästa gång.  Tills dess får ni helt enkelt lita på mig, när jag säger att det var helt otroligt grymma fem timmar alles in alles. Inte en enda människa av de 25.000 på plats lämnades orörd.

Eller jo.

Här kommer vi till the downside från gårdagen. Det som pajade stämningen, om så yttepytte. Det var de fem låtsastuffingarna, Christiano Ronaldo-wannabes, som satt framför oss. De spenderade mer tid på att röka (vakten var och sa till dem tre gånger innan de la av), dricka öl, stå med armarna i kors och se sig omkring för att försäkra sig om att alla såg hur tuffa de var. Den enda gången de visade någon som helst form av emotioner, var när bandet körde sina mer kända låtar, typ Basket Case och liknande. Annars stod de bara där med armarna i kors och såg mer ut som om de hade blivit tvingade att gå dit.

Tänk er detta x5...



Fem självgoda, självupptagna divor, som anser sig vara det bästa sen skivat bröd. Står där med armarna i kors och ser nästan uttråkade ut, medan de hela tiden ska trotsa vakterna och smygröka, för att sen se sig omkring och få bekräftelse från alla andra.

Kan väl säga att de fick sådär populära blickar från övriga i publiken...och självklart skulle jag ha dem mitt framför mig. Ibland har jag för mycket tålamod för mitt eget bästa, för egentligen ville jag bara ge dem en kombo-dask i bakhuvudet och säga åt dem att gå därifrån och sluta förpesta tillvaron. Men jag är för snäll.

Jag njöt av showen. Jag njöt av musiken. Jag njöt av att grabben hade förjävla kul.

Så det blev en skön kväll hur som hur.




Kommentarer
Postat av: Susanne

ååååååååååååååååååååh

2010-06-06 @ 21:48:25
URL: http://caminandoporlavida.blogg.se/
Postat av: Susanne

ja det kanske får bli det du! :) måste säga att efter alla de hyllningar de fått i recensionerna så borde man ju varit där.. :P

2010-06-07 @ 12:26:27
URL: http://caminandoporlavida.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0