Mer jul, ge mig...


Jag tittar ut genom fönstret, och ser - förutom såntdär äckligt kallt mörker och rövsnö - ett väldigt fåtal fönster som hintar om vad det är för säsong. I shit you not. Nu tänker jag inte räkna, göra staplar och diagram, men det är VÄLDIGT få hushåll som tycks ha julpyntat i sann julanda. Nån ljusstake här, nån stjärna där och kanske nån slinga på nån balkong. Men långt ifrån så som jag vill minnas det från förr.

Förr.

Förr om åren var det ljusstakar, stjärnor och/eller blinkande jagvetefanvads i vart och vartenda fönster. Det var så mycket ljus i alla fönster, att man nästan var tvungen att flytta Ringhals till vårt område bara för att försörja oss med ström. Okej, kanske lite överdrivet då, men you get the picture. Man kunde gå ute och känna att det var jul i alla hus.

Men inte nu längre.

Nu går man runt utomhus och reagerar ungefär som när man i början på februari fortfarande ser ljusstakar i nåt random fönster - "What the hell, har nån dött i den lägenheten?" Ja, innan man kommer på att det faktiskt ÄR jul nu. Det är trots allt den tjugoförsta december. Tre dagar före julafton. Och julpyntet är snabbräknat.

Varför är det så?

Är det energikrisen? Är det för att folk känner att en ljusstake i fönstret, á 510:-/dag i elkostnad, inte är värt det? Eller är det för att åttiotalisterna har börjat hitta ut från mammas och pappas skyddande (tillika julpyntade) hem, och inte bryr sig? En stjärna för 149:- kan trots allt köpa en två groggar ute på krogen på fredag! Är det dagens stressade samhälle, där medelsvensson jobbar ända fram till dopparedagen, som gör att folk helt enkelt inte har hunnit med?

God the fuck knows.

Jag lägger i alla fall min andel av skulden på årets julkalender. What the fuck. Ja, jag har tvingats svälja vissa avsnitt av julkalendern, och jag kan bara säga en sak - WHAT THE FUCK. Är det någon där ute av mina läsare som har sett skiten? Var nånstans finns julkänslan? Var är granarna? Var är tomtarna? Var är detdär myspyset? Nänä, har har vi tagit en random bok på biblioteket, hämtat ut en random kamera på Siba och plockat upp lite random folk för att filmatisera den här random boken, och således kalla det för julkalender.

Fuck off!

Det här är en serie i stil med Sune, Bert, Svensson Svensson och Rena rama Rolf! Helvete, det är mer julkänsla i en dokumentär om Titanic än den här "julkalendern"! Och såhär har det varit de senaste åren - totalt intetsägande julkalendrar. Så nu har folk ruttnat på det och gett upp på julen.

Ja, så är det. Julen är ett dött koncept. Ska vi slå vad?






Kommentarer
Postat av: meeeeh

vad säger du männska?! julkänsla got dammit!

2010-12-22 @ 00:06:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0