Gubbslem vs snigelspår.

 
Okej, nu är det min tur att skicka ut en näve i en debatt som egentligen har pågått i åratal. Ni vet, den där något infekterade debatten om jämlikhet.
 
Aftonbladets Wendelaavdelning har nyligen publicerat en krönika (länk här), där det skrivs om ett förvisso rätt obskyrt danskt program, där ett gäng farbröder ska sitta och titta på en naken kvinna som står framför dem, och bedöma hennes kropp.
 
Nu kan det vara så att vi inte har riktigt hela storyn, så att vi egentligen inte vet vad programmet går ut på. Det kan vara någon form av auditionprogram som går ut på att ta fram Danmarks nästa Jenna Jameson (ja, jag vet att hon inte är dansk, men låt oss vara hypotetiska här), eller det kan vara ett gäng läkare som bedriver någon form av forskning...på sändningstid. Fan vet. Fan vet vad programmet går ut på. Rätt upp och ner låter det självklart rätt bisarrt att ett gäng gubbar ska sitta och titta på en naken kvinna och kommentera hennes kropp.
 
Det är här Aftonbladets/Wendelas krönika kommer in i bilden. Krönikören i fråga går ut med en väldigt offensiv ton, och lägger till med attribut som "Danskjävlar" och "gubbslem". Ja, rubriken i sig är väl också rätt målande - "Vad är det för fel på danskarna?" Wow, tur att det här programmet inte var ett påhitt från Nordkorea...
 
Låt oss helt sonika säga att personen som skrivit krönikan inte alls är sams med tanken på att några farbröder betraktar och bedömer en naken kvinnas kropp. Eller som hon själv beskriver det, "Det är i sådana här lägen jag får akut, mentalt eksem och inte orkar tillhöra människosläktet längre utan vill konvertera till kamel istället. De har ett värdigare liv.", bara för att avsluta känslostormen med "Alla ni män som tycker att detta är en jättefräsch programidé får själva marschera in nakna på en scen på bästa sändningstid och så bjuder vi in komikern Sissela Benns karaktär Filippa Bark och komikern Marika Carlsson att diskutera love handles, näshår och hängpung."
 
Now. Daniels tur.
 
Melodifestivalen är som vi alla vet äntligen slut. Ja, jag satt på Facebook och hade en sarkasm-orgasm över alla bidrag, vilket jag för övrigt tyckte var skitkul. Så stäm mig. Men det är inte därför vi är här. Däremot finns en liten koppling mellan Melodifestivalen och just Facebook/sociala medier jag vill lyfta upp en stund.
 
Tänk när Danny tog av sig på överkroppen, under sina halvlekspauser. Det hände både en och två gånger. Jag vill minnas mig hur såväl mitt nyhetsflöde på Facebook, som rubrikerna på just Aftonbladet fylldes med dreggelpölar och snigelspår. Dannys nyvaxade, välsvarvade och inoljade bara bringa fick kvinnor runt hela riket att yla likt prärievargar, och E-on märkte av en markant ökning i energiförbrukning då antalet trosor som behövde tvättas ökade som en störtflod. Pun intended
 
Dock är Danny bara toppen på toppen på toppen på toppen (fortsätt läsa, så ni inte tror att JAG tycker att han är bra) på toppen på toppen på isberget. Dannys välsvarvade bringa är bara en av tonvis med kött på den manliga köttmarknad som kvinnor mer än gärna offrar en extra sväng till tvättstugan för. Danny, Eric Saade, Alexander Skarsgård och Erik Segerstedt är bara ett par få svenska namn, och då går vi inte ens in på vad Hollywood erbjuder i uppskattade bara bringor.

Men så fort män åtnjuter dylik representation från det täcka könet, kallas vi för gubbslem. Då är det fel på oss. Så fort en kvinna visar former och hud, omhändertas hon av FI-maffian och männen är de som drivit henne till detta. Det är skrämmande likt medeltidens häxjakt, där en kvinna som vågade stå ut från normen genast blev anklagad för att vara häxa påverkad av djävulen, och borde brännas på bål. Jag vet inte riktigt om jag är kompis med att jämföras med Lucifer, bara för att jag tycker om att titta på en kvinna med - förhoppningsvis - egen vilja som bjuder mina sinnen på något vackert.

Vari ligger jämlikheten? Är det jämlikt att se - storögt - mellan fingrarna på ena hållet, men vända upp och ner på himmel och helvete på andra hållet? Är det jämlikt att hytta näven åt oss karlar för att vi vill se på nakna kvinnor, när ni sen använder samma näve för att kasta in era fuktiga trosor i tvättmaskinen efter att ha varit på showen Ladies Night?
 
Personligen tror jag att det hela hänger på hur man förhåller sig till det man tittar på. En kvinna som ser en framställd naken kvinna, identifierar hon sig med henne genom deras gemensamma nämnare - könet. Då majoriteten av våra betraktande kvinnor förmodligen inte kan tänkas blotta sig på sådant sätt, förflyttas hon ändå till den nakna kvinnans kropp varvid känslorna av skam, förnedring och utsatthet tränger fram. Och det är där den aggressiva offensiven förkroppsligas i form av plakat, skällsord och urbota pinsamma krönikor.
 
Dessa känslor tränger däremot inte fram på samma sätt när hon tittar på en naken, muskulös man. Hon identifierar sig inte på samma sätt med den nakna mannen som hon gjorde med kvinnan. Känslorna av skam, förnedring och utsatthet förbyts därför till känslor av lust, åtrå och i vissa fall på ren svenska - kåthet. Hade hon kunnat, hade hon slitit ur den glänsande, flexande manskroppen från skärmen eller tidningen och gett honom en åktur som han aldrig varit med om. Eller det är vad hon vill tro i alla fall. 
 
En man, å andra sidan, som ser en naken vältränad man rycker istället på axlarna och dyker åter igen ner i sin chipspåse och sopar smulor från sina manstuttar. Ja, med ett självklart agg gentemot den vältränade kroppen, som däremot grundar sig i att man hatar sig själv för att man aldrig orkar komma loss och ta tag i sin egen kropp. Men det är väldigt sällan jag vill minnas mig att jag har sett karlar med stora plakat som protesterar mot Dannys uppvisning i Melodifestivalen, eller enorma rubriker som skapas när Eric Saade står barbröstad på en båt på Ibiza. Inte heller har jag sett några krönikor skrivna av män, som undrar vad fan det är för fel på kvinnor som dregglar över Alexander Skarsgård.
 
Däremot känner vi exakt samma känslor av lust, åtrå och i vissa fall på ren svenska - kåthet, när vi tittar på lättklädda till nakna vackra kvinnor. Det gör vi. Gudarna ska veta att jag hade ryckt ut Tone Damli från skärmen och gett henne en åktur som hon aldrig varit med om, om jag hade kunnat.
 
Och vet ni vad? Det är fullt naturligt att känna så. För båda könen.
 
Så sluta bitcha om det.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0