Den smutsiga generationen.

 
Ta vilken reklampaus under "prime-time" som helst. Sätt dig ner och titta noga på reklamfilmerna som går. Sen tar du en funderare på vilken jävla misär vi måste ha levt i för tjugo år sen.
 
Vad fan pratar han om?
 
Jo. Jag pratar om Gilette. Pepsodent. Via. Yes. Sensodyne. Vim. Axe. Osv osv osv osv. Alla dessa rengöringshjälpmedel för både kropp och hem, som hela tiden förbättras med något nytt som gör att produktens mål blir renare än förr. Microgranulater i tvålen, nya vinklar på borstarna och gängade skaft i tandborsten, en liten röd kula i mitten på diskmedlet, kammar och hårriktare på rakbladen, hydrooxid i tvättmedlet, aktivt medel i tandkrämen. Allt som gör oss renare än någonsin förr.
 
Renare än någonsin förr?
 
Det är vad reklamfilmerna säger. De visar till och med jämförelser med andra produkter, som avslöjar hur dåligt dessa rengör jämfört med detta medel som nu förmedlas. Och ja, vi kan inte göra annat än att konstatera att vi måste ha varit förbannat smutsiga, dåligt rakade, haft snuskiga kläder och luktat apa för tjugo år sen. I shit you not. Reklamfilmerna säger det - medlet i fråga är vad som gäller, allt annat lämnar dig i skiten.
 
Hur många gånger om året har inte Pepsodent kommit med en ny tandkräm som säger att all annan tandkräm suger? Att det nu är en ny tandkräm som gäller, en tandkräm som "nio av tio tandläkare rekommenderar"? Vilket osökt leder mig till en liten sidofråga - varför skulle tandläkare rekommendera tandkräm, det medel som motverkar deras inkomstkälla? Nåväl. Hur många gånger om året släpps inte nya tandborstar, med borstarna riktade åt alla jävla håll och kanter, och allehanda gängor på skaftet? Hur många gånger om året ser vi inte ett nytt maskindiskmedel med små kulor av varierande färg som tar bort "även den mest ingrodda smuts", alltid lika duktigt framställt genom en gratängform?
 
Kom igen, vi kommer alltid att borsta tänderna. Vi kommer alltid att tvätta oss. Vi kommer alltid att deodorera oss, ta på oss nytvättade kläder och äta mat på porslin som vi har diskat antingen för hand eller i maskin. Vi klarade oss bra för tjugo år sen, hell min mamma klarade sig bra för femtio år sen! Min mamma hade rena tänder, rena händer, rena kläder och ren disk. Hon hade till och med haft renrakad haka, ifall hon skulle behövt det.
 
Hemska bild.
 
Men det är klart, rengöringshjälpmedel (som jag vill kalla allt detta) är lite svårt att promota på något annat sätt, så att man kan sälja vidare - även fast jag nu konstaterade att det är något vi alltid kommer att konsumera. Annat är det med dagens teknik, som är byggt för att hålla i bara några år. Mammas första microvågsugn höll i hur många år som helst, trots att vi misshandlade den med allt möjligt. Jag har för mig att den till och med brann lite vid nåt tillfälle, och ändå höll den. Nu har jag en micro som är typ två år gammal, och redan är den i behov av en exorcist. Jag har hört om vänner som haft jättefina tv-apparater som hållt i nåt fåtal år, och sen har de gett upp. Datorer, skrivare, brödrostar, stavmixers och sexleksaker - allt går sönder på nolltid idag. Sen kostar det skjortan att reparera, varvid man då istället väljer att köpa nytt. För det som gick sönder var ändå "uråldrigt" nu. Skrämmande, men sant.
 
Men vi är rena i alla fall. Renare än någonsin förr.
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Hon den där

Väl rutet. Men ironiskt nog så skulle din söta lilla mun behöva tvättas med sån där blekande, bakteriedödande, självtänkande tvål... ;)

Svar: Du har aldrig klagat på den munnen förut...
wordsofanutcase.blogg.se

2012-10-15 @ 23:44:37
Postat av: Hon den där igen

Skojar du, att du ska straffas. Jag ska gosa ihjäl dig asap.

Svar: Se? Det är därför vi ska gå på bio. xD
wordsofanutcase.blogg.se

2012-10-20 @ 23:47:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0