Get a hair-cut, hippie!


Okej, nu har jag sugit på det här inlägget ett bra tag men inte orkat få ner det på pränt. Ända sen den dagen i somras, då radion valde att ear-rapea mig, har jag gått och surat. Så nu fan.

Ingen har väl kunnat undgå den åh så otroligt hemska låten "I wish I was a punk rocker", antar jag. En av alla andra popmusikaliska alster som gick på repeat på radion för några år sen, och som nu har hittat tillbaka till etern. Precis som då, blir jag nu åter igen helt bananas när jag hör låten. Why?

Lyssna.

http://www.youtube.com/watch?v=vc2jDz6w-r4 (Ja, jag vägrar att lägga upp videon på min blogg)

Okej, var ska vi börja med listan över oh-so-many-wrongs?

- "Oh I wish I was a punk rocker with flowers in my hair".

Stopp. Punk rocker med blommor i håret? Lilla hjärtat, Googla på "punk rocker" och titta på resultatet. Hur många blommor ser du? Exakt hur många blommor ser du i någon punkrockares hår? Noll. Now, Googla istället på "hippie". Där, min vän, kommer du att se allt fler blommor.

- "I was born too late, into a world that doesn't care".

Vänta nu...så du föddes för sent, till en värld som inte bryr sig? Har du läst på om punk över huvud taget? Punken gick ut på just det - att inte bry sig om någon annan än sig själv och sina egna. Titta på utseendet, musiken och klädseln - allt var enkelt, hemmagjort och utan att man brydde sig om mode och vad kommersen sa. Punken handlar just om dendär "world that doesn't care" som du grämer dig över att du är född i. Man kan alltså antyda att du eftersträvar en värld där alla lever i fred, älskar och visar förståelse för varandra. "Peace, love and understanding", är ett känt uttryck från en annan kultur. Look it up.

Och så tillbaka till titeln - "I wish I was a punk rocker". En sångtitel, som melodiseras med pop. Eller vad man nu ska kalla den typen av musik som låten i fråga är. News-flash - det är inte punk i alla fall. Jesus H Kristus, gör din hemläxa! Gå ut på nätet och leta efter band som...

- The Adverts
- Adam and the Ants
- Sex Pistols
- Attentat
- Ramones
- Eskorbuto
- Rancid

...and so on.

Ledsen att säga det, lilla vän, men jag tror att du har failat kapitalt med den här sången, och det kan förklara varför jag får lust att slita ut bilradion och slänga den genom fönstret varje gång den spelas. Vad du är ute efter, är hippiekulturen. Inte punk. Hippe.


Hippie...




Punk...




Hippie...




Punk...




Är vi på det klara med termerna nu?


Oh you wish you were a HIPPIE with flowers in your hair. Hippie.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0