Svensk sjukvård...


Låt oss leka med den hypotetiska tanken att du har en bil. En Volvo. En Volvo där motorn ger lite knackande ljud ifrån sig. Vad gör du? Jo, du ringer förstås verkstaden. En riktig verkstad, en Volvoverkstad som skall vara top notch vad det gäller bilreparationer. Ponera nu att följande scenario utspelas:

Du: - "Hejsan, jag har en Volvo där motorn knackar och låter konstigt."
Verkstad: - "Okej, vi bokar tid till dig så får du komma med bilen."
Du: - "Tack så mycket."

Dagen i fråga kommer, och du åker till verkstaden. Verkstadsbesök 1.

Du: - "Hej, det var jag som hade bilen med knackande motor."
Verkstad: - "Jaha, då ska vi ta en titt..."
...
Verkstad: - "Du, det verkar som att din motor knackar."
Du: - "Ja, det var väl därför jag var här...?"
Verkstad: - "Vi får göra såhär...kom tillbaka om nånstans bortåt en månad, så får vi öppna motorhuven och lyssna närmare."
Du: - "Öh...okej?"
Verkstad: - "Ha en bra dag."

Den där dryga månaden blir tre månader, och du blir äntligen åter bokad till verkstaden. Verkstadsbesök 2.

Du: - "Hej, det var jag som hade problem med en knackande motor."
Verkstad: - "Jaha, ja, då ska vi lyssna här..."
...
Verkstad: - "Du, det verkar som att det är något löst i din motor som gör att den knackar."
Du: - "Ja, det var väl därför jag var här sist och är här nu...?"
Verkstad: - "Vi får göra såhär...kom tillbaka om någon månad, så ska vi ta reda på vad det är som låter."
Du: - "Öh...okej?"
Verkstad: - "Ha en bra dag."

Ännu ett par månader passerar, och åter igen får du komma tillbaka till verkstaden. Verkstadsbesök 3.

Du: - "Hej, det var jag som hade något löst i motorn som gör att den knackar."
Verkstad: - "Jaha, då öppnar vi upp motorhuven och lyssnar."
...
Verkstad: - "Du, det verkar som att det är en mutter lös i din motor. Den skulle behövas dras åt."
Du: - "Ja, det är därför jag har varit här två gånger tidigare...?"
Verkstad: - "Vi får göra såhär...kom tillbaka om någon månad, så drar vi åt dendär muttern."
Du: - "Öh...okej?"
Verkstad: - "Ha en bra dag."

Ytterligare några månader går, och än en gång får du komma tillbaka till verkstaden - verkstadsbesök 4 - för att dra åt dendär lösa muttern som orsakade det knackande ljudet. En lös mutter som tog tio minuter att dra åt.

Hur skulle du reagera om du mötte ett sånthär förfarande på bilverstaden? Du skulle be dem dra åt helvete, gå loss med ett hjulkors och aldrig mer komma tillbaka, eller hur? Ja.

Varför tolererar vi då detta inom sjukvården?

För fyra år sen lyckades jag med bedriften att bryta foten på ett väldigt intressant sätt, och sedan dess har foten i fråga spökat och jävlats med mig konstant. Ibland mindre, och ibland mycket mer. Men det är i alla fall till så pass grad, att den påverkar mitt vardagsliv, min träning, mitt jobb...ja, mycket. Så i våras tröttnade jag på att "suck it up", och gick till läkaren för att en gång för alla lösa det.

På det läkarbesöket tyckte läkaren få sig indikationer på att det var ledbanden i foten som var sönder, vilket föreföll sig vara ganska logiskt. Det gör ont på "rätt" ställen, instabilitet i foten, ständiga stukningar och så vidare.

Det var därför jag var där? 

Men då Husläkarna egentligen inte är mer än en läkarkonsultfirma utan någon som helst form av avancerad utrustning, fick jag en remiss till ortopedkliniken på Varbergs sjukhus.

Detta var i våras. Idag, den 30'e augusti var jag hos ortopeden.

Besöket inleddes med en sittning (liggning) på röntgen, där jag redan då ifrågasatte vad sjutton jag gjorde där. Jag vet ju att jag inte har någon skelettskada, utan att det handlar om ligamenten - mjukdelar som inte syns på röntgen. Men röntgen blev det ändå. Efter en timmes väntan.

Med foten röntgad från alla håll och kanter, fick jag snällt gå över till ortopedmottagningen och vänta i ytterligare en timme - drygt - innan jag fick träffa doktorn. En doktor som till en början verkade skeptisk till varför jag var där, och jag fick förklara till honom att jag inte har några problem med skelettskador, utan ligamenten. Jag har varit på läkarbesök tidigare, där det befarades skada i ligamenten, och det var därför jag nu var där. Så han börjar klämma, vrida, dra och trycka. Och efter en bra stund med hummanden och fundersamma ansiktsuttryck konstaterades det att det mycket riktigt verkar vara så, att jag har pajade ligament i foten.

Ja, det vet jag, det var därför jag var där...?

Så den förvisso trevlige men läkaraktige läkaren konstaterade detta, och surprise surprise - remitterade mig vidare till magnetröntgen. Om en sisådär månad eller så. Där ska jag då slutligen röntgas och undersökas på rätt sätt, för att sen få ett "erbjudande" till operation, som läkaren så väl kallade det.

Titta nu tillbaka till den hypotetiska situationen med bilen och verkstaden. Ser vi några likheter? Jag ringer till läkaren (verkstadsbesök 1) och säger att jag har ont i foten (knackande ljud i motorn), så jag får en tid till att komma på besök. Väl där, konstateras det att jag har ont i foten och att det verkar uppenbarligen vara ligamenten (det knackande ljudet), och får en remiss till ortopeden. Tre månader senare dyker jag upp på ortopeden (verkstadbesök 2) som klämmer och grejar (lyssnar på motorn) och konstaterar att jag har skadade ligament (knackande ljud i motorn). Där får jag då ytterligare en remiss till magnetröntgen (verkstadsbesök 3) för att åter igen bekräfta att ledbanden är paj (en mutter i motorn sitter löst). Sen på det, kommer det då att bli ännu en remiss till kirurgen (verkstadsbesök 4) för att öppna upp och sy ihop grejerna (skruva fast den lösa muttern i motorn).

För mig låter det helt sinnessjukt. Helt jävla sinnessjukt. Från dag ett har vi vetat vad felet är, varför slussas runt i över ett halvår för att få det lagat? VERKSTÄLL BARA! Men nejdå, inte inom svensk sjukvård. Det är ju inte direkt första gången de skräller...

Man blir trött.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0