For real?

 
"Snart skrivs rymdhistoria", skriver Aftonbladet på sin websida (klickbar länk), i sin artikel om Voyager 1-sonden som är på väg att lämna vårt solsystem efter styvt 35 år i rymden. Lite tufft, om man frågar mig.
 
Men alla som känner undertecknad, vet att jag sällan bemödar mig att skriva ett inlägg bara för att ge tummen upp åt saker och ting. Jag måste helt enkelt ha med en liten twist i storyn, och idag är inget undantag. Ni kan andas ut. Jag ska inte skriva om hur ballt det är med tekniken idag...eller för trettiofem år sen.
 
Nej.
 
Voyager 1 har med sig en skiva med lite information om jorden, solsystemet, människosläktet och what not, för eventuella utomjordingar att beskåda och planera hur de bäst ska göra för att utrota oss och ta över vår planet. Hollywood-Danne i farten igen. Men nu lägger vi undan den sidan för tillfället. Åter till ämnet - informationsskivan som Voyager 1 har med sig. Look at it:
 
 
Ja, mina vänner, ni ser rätt. En LP-skiva. En LP-skiva med namnet "The sounds of earth".
 
1977 skickades Voyager 1 ut i rymden, samma år som vi såg skivsläpp från artister som Jefferson Airplane, The Clash, Ramones, David Bowie, ZZ Top, Cheap Trick, Peter Gabriel, Journey, T.Rex, Kiss, Elvis Presley, Iggy Pop, Hall and Oates, Thin Lizzy, Rolling Stones, Motörhead, Queen, Dolly Parton, Ray Charles, Bette Midler, Aerosmith, Scorpions, ABBA...
 
...och NASA. Ni kan tänka er trackslistan det året.
 
Men seriöst. Skicka ut en LP-skiva ut i rymden? Med ljud från jorden? Jag vet inte ens vart jag ska börja. Ljud från jorden? Vad kommer utomjordingarna att få för bild av oss på jorden, när de får höra gräsklippare, ringande telefoner, skrikande ungar, fisar, spolande toaletter, naglar mot en griffeltavla (erkänn att en rysning for genom ryggen nu), dubstep, vuvuzelor och skåningar? Jag vet precis vad som kommer att hända...
 
 
Vi är rökta, med andra ord.
 
Det förutsätter dock att utomjordingarna kan tyda skivan över huvud taget. För kom igen, fråga vem som helst av dagens ungdom vad en LP-skiva är, och de kommer att ge dig en min som påminner om en fågelholk. 1977 var LP-skivor vanligt förekommande, men gissa vad? Evolutionen slog till, och numera har tolvtumsskivan i vinyl ersatts av ettor och nollor - digitalt, med andra ord. Musik idag förknippas mer med ord som iTunes, Spotify, MP3 och i viss mån CD. Ja, vi har till och med hunnit med att både införa och börja avveckla CD-skivor. Och då har vi inte ens pratat om kasettbandens gästspel nånstans däremellan.
 
Men ute i rymden far en LP-skiva i 13 km/s (OBS - tretton kilometer i sekunden), i jakt på en intelligent och framför allt väl utvecklad civilisation. En intelligent och väl utvecklad civilisation som säkert bemästrar rymdfart lite bättre än vi människor. En intelligent och väl utvecklad civilisation som förmodligen har lång livslängd utan sjukdomar och krig. En intelligent och väl utvecklad livsform som antagligen tar sig fram medelst teleporters och asballa svävande färdmedel.
 
En intelligent och väl utvecklad livsform som har en skivspelare i sitt vardagsrum som kan spela LP-skivor från jorden anno 1977. Ja, om ET visste att man skulle ringa hem, så...
 
Nej. ET har med all säkerhet inte en skivspelare hemma. Men se, det hade NASA redan räknat ut, så se inte mig som någon pionjär här nu. NASA hade redan gjort antagandet att SIBA och liknande inte finns på andra planeter, och därför skickade de på baksidan av denna "Sounds of earth"-LP med en DIY (do it yourself) på hur man bygger en skivspelare.
 
 
Jag kan redan se en avancerad livsform stå där och klia sig i huvudet, medan han står med sin insexnyckel och NASA's ritning för "VOYAGER skivspelare". Ärligt talat. Titta på bilden. Förstår ni er på vad som beskrivs här ovan? Jag ser, från vänster upp sett - en skivbroms, en jordbävning sett på en seismograf, en sågklinga i närbild, ett skjutreglage, ett fönster med draperi, en tvättmaskin, planeten Alderaan som explorerar (se filmklippet ovan), och John Lennons tappade glasögon.
 
Eller vänta nu. Titta på bilden igen. Är det bara jag som ser en skrämmande likhet med Dödsstjärnan från Star Wars över huvud taget? Har NASA skickat ut en ritning på något mer än en skivspelare? Uh-oh.
 
Näe, seriöst. Jag förstår mig inte på ritningen på skivan, och det gör inte ni heller. Därför har våra goda vänner på NASA varit vänliga nog att förklara ritningen för oss lägre stående varelser. Have a look-see:
 
 
Blev ni något klokare nu?
 
Först av allt - VAR ÄR DELARNA? Binär kod som förklarar rätt hastighet för att spela upp skivan? Vadå, räcker det inte med att säga att skivspelaren ska vara inställd på 33½ varv? Scan triggering? Wave form? VAD FAN PRATAR DU OM, NASA?!?!? Det är snudd på att det är lättare att förstå sig på kvinnor, än vad det är att förstå den här ritningen - ens med förklaring från NASA. Jag slår vad om att NASA och IKEA ingår i någon form av mörk kult, ledd av Sith-lorden Darth Kamprad.
 
Om jag får huvudvärk av att försöka lista ut var en träplugg egentligen ska sitta i bokhyllan Billy, hur ska en utomjording kunna läsa av den här manualen? Intelligent? Mer än oss människor? Absolut, säkert! Och? Vad är det som säger att de kan tyda de hieroglyfer som står på skivan, hur smarta de än är? Vi behöver inte åka längre än ut till Amazonas och hitta någon liten stam med indianer, så kan vi se om vi kan göra oss förstådda med dem på ett vettigt sätt? Svårt. Kan vi kommunicera med djur på ett förståeligt sätt, där vi för en dialog? Svårt. Hey, det räcker med att gå ut på krogen en fredagkväll, och se om man kommer hem med ragg? Svårt. Vissa saker går helt enkelt inte att förstå, hur intelligent man än är. För man ligger på helt olika våglängder.
 
Och det var just det - våglängd. Denna nu väl omtjatade LP-skiva utgår ifrån att någon kan läsa manualen och bygga en LP-spelare. Men tänk nu om denna intelligenta livsform som kommer över skivan är en intelligent livsform i flytande form? Eller nån typ av manetliknande geléfigur? Fisk? Fågel? Rubriks-kub-kloss med känslor? Vad händer om den här överintelligenta livsformen inte ens har ögon, som en mullvad? Och vad händer om de inte ens har tummar? Hur ska de hålla skruvmejseln för att bygga ihop skivspelaren?
 
Men det tar inte slut där. Låt oss nu leka med tanken att LP-skivan hamnar någonstans där skivans innehåll kan spelas upp över huvud taget. För det är inte bara ljud på skivan, det är även bild! Och bilden i fråga ser ut som följer:
 
 
 
Jaha, då var vi där igen. VAD FAN ÄR DET VI TITTAR PÅ? Lennons glasögon har dykt upp igen, likaså Alderaans explosion. Sen har vi en låda, en jättestor pilbåge, folk på en nudiststrand, och ringar av olika storlek. Jaha?
 
Var la jag nu mina Alvedon...
 
Näe, hörrni, jag tror nog allt att NASA allt har gjort en liten stolpe-ut på det här projektet. Stolpe-ut...i rymden. Inte ens David Beckham sköt så skevt under EM 2004. Men okej, låt mänskligheten tro att den här skivan kommer att landa i en överintelligent varelses vardagsrum, där denne kan se den med sina ögon, hålla den med sina tummar, spela den på sin skivspelare och förstå budskapet. Jag slår vad om att NASA skulle kunna vara kapabla att skicka upp en ny sond idag, och ha en hälsning inbäddad på en USB-pinne. Eller ett Spotify-/iTuneskonto. Knäck den nöten, ET.
 
Vi säger så.
 
Hasta luego, amiguetes.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Maj Karlsson

Hej! Spånade på ett eventuellt stycke i en bok jag håller på med och såg att du fan hann först med den icke-existerande skivspelaren. Fast det finns en del kvar att säga om den vemodiga passagen med säckpipa som övergår till Stravinskijs helt obegripliga "våroffer" förstås...
Du är helt genialt rolig! Det är sällan jag ser så rå humor hos andra, och jag ville på detta sätt visa min uppskattning. Tack så mycket!

2016-04-01 @ 22:16:43
Postat av: Maj Karlsson

Hej! Spånade på ett eventuellt stycke i en bok jag håller på med och såg att du fan hann först med den icke-existerande skivspelaren. Fast det finns en del kvar att säga om den vemodiga passagen med säckpipa som övergår till Stravinskijs helt obegripliga "våroffer" förstås...
Du är helt genialt rolig! Det är sällan jag ser så rå humor hos andra, och jag ville på detta sätt visa min uppskattning. Tack så mycket!

2016-04-01 @ 22:17:34
Postat av: Anonym

Hej! Spånade på ett eventuellt stycke i en bok jag håller på med och såg att du fan hann först med den icke-existerande skivspelaren. Fast det finns en del kvar att säga om den vemodiga passagen med säckpipa som övergår till Stravinskijs helt obegripliga "våroffer" förstås...
Du är helt genialt rolig! Det är sällan jag ser så rå humor hos andra, och jag ville på detta sätt visa min uppskattning. Tack så mycket!

2016-04-01 @ 22:18:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0