Åh, nu jävlar...

 
 
Det finns inte mycket som får mig att gå igång - tyst med er - men den här gången kan jag inte vara tyst. På riktigt. Disney har verkligen skitit i det blåa skåpet nu.
 
Okej, så vi klipper bort stereotyperna mörkhyade, judar och blondiner från julshowen. Men hur ser resten av programmet ut då?

Här ska ni få en liten lista på övriga stereotyper och annat innehåll ni måste klippa bort för att inte riskera att stöta någon, samt även för att verka lite konsekvente och inte verka som att ni medvetet har siktat in er på mörkhyade, judar och blondiner.

* Vi håller oss kvar i tomteverkstan - kortväxta duger inte till något annat än att slavas med i en verkstad, likt Willy Wonkas chokladfabrik? Klipp bort, för att inte stöta kortväxta.

* Kalle Anka i djungeln - hur mycket jag än älskar ARAPAPAPAPAPA, så är ju fågeln rätt så galen. Hålla en pistol mot sitt huvud och en snara om halsen? Oj, alla som drabbats av någons självmord lär gilla det. Skulle jag gå runt på stan och bete mig sådär, hade jag låsts in på ett hem med vadderade väggar. Jag vet inte riktigt vad Svea rikes population med folk som lider av mentala störningar gillar om det. Dessutom går Kalle Anka utan byxor. UTAN BYXOR! Han visar häcken och Gud vet vad mer för folket! NAKENCHOCK PÅ SVT! Presenterat av Disney! Förstås inte, fram med saxen.

* Askungen - Natascha Kampusch, Ulrika Bidegård och Fabian Bengtsson lär nog tycka att det är helt okej att titta på en flicka som hålls kidnappad och inspärrad på det sättet. Tänk vilka trauman de kommer att få återuppväckta. Fram med saxen.

* Musse Pigg åker på camping - Långben, även känd under sitt engelska namn Goofy (=dum), är rätt så korkad...precis som hans engelska namn säger. Jag själv är två meter lång, betyder det att jag också är korkad och försätter mina passagerare i livsfara när jag kör bil? Näe, vi långa tycker inte alls att det är kul att man förknippas med Goofar. Just det, höll på att glömma - även här går Kalle Anka och visar sin NAKNA underkropp! Fram med saxen.

* Lady och Lufsen - feta italienare med tjock buskig mustasch som SJÄLVKLART ska bjuda på pasta och köttbullar. Stereotypiskt? För det är italienare i ett nötskal - feta, pastaätande, mustaschprydda köttbullemänniskor som sjunger och spelar dragspel. Alla. Ja, om vi bortser från de jag känner. Alldeles för mycket stereotyp här. Fram med saxen.

* Djungelboken - ja, i Indien går alla föräldrar och lägger ut sina oönskade barn i djungeln. Det gör vi en film om! Dessutom har vi en huvudroll, en mörkhyad (klippte vi inte bort dem, sa vi?) kille som går runt och slåss och morskar sig. För det gör väl alla mörkhyade? Hmmm...saxen, var är den?

* Snövit och de sju dvärgarna - åter igen detdär med kortväxta. Två gånger i ett och samma program? Det luktar stämning lång väg. Klipp klipp!

* Tjuren Ferdinand - min favorit. Här ser vi klart och tydligt att ALLA spanjorer törstar efter blod, när de söndag efter söndag sätter sig på arenan och tjuter njutansfullt av att se en matador slakta en stackars relativt försvarslös tjur! Var och varenda spanjor älskar det, enligt filmen. En riktig stereotyp. Ja, antar väl att jag är undantaget, för jag som spanjor har aldrig varit vän av tjurfäktning. Men det är stereotyper om spanjorer! Saxeeeen!

* Robin Hood - som faktiskt skildrar dagens samhälle rätt så bra. De rika tar från de fattiga och jäser gott. So far, so good. Har vi hittat ett klipp som vi kan få titta på? NEJ! För vad gör Robin Hood? Han tvingas till kriminalitet för att få leva ett drägligt liv. Det vill alltså säga att alla låginkomsttagare är tjuvar! Pang, där sprack den. Fram med saxen.

* Plutos julgran - man hade kunnat tro att det här klippet var fritt från stereotyper och stötande innehåll...tills Kalle Anka kommer upp och flashar tittarna med sin åter igen bara underkropp. När jag kommer att tänka på det, måste Kalle - en av Disneys flaggfigurer - vara en obotlig blottare. Vill vi verkligen titta på Kalles onämnbara vid ett flertal tillfällen under programmet? Vill vi det? Nope. Saxen.

Jaha, vad lämnar det oss med? Benjamin Syrsa som sjunger "Ser du stjärnan i det blå", en derivat till "Lucy in the sky with diamonds", även förkortat LSD. Johodu.

Och så då de obligatoriska klippen från årets Disneyreleaser, eller kommande filmer. Måtte det inte vara Modig. Rödhåriga kan ta illa vid sig, när de framställs som kaxiga. Och måtte det inte heller vara Monsters inc 2, för enögda vill nog inte jämföras med monster.

Jäklars, Disney...ni har att göra, nu när ni har satt den politiskt korrekta bollen i rullning. Bäst att ni sätter fart, "...'cause tomorrow's christmas daaaaay...*

MVH
Daniel Andersson ESTEVA, halvspanjor som enligt Disney älskar att se på djurplågeri.
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Hon den där igen

Du är charmig, hetsig, galen, principfast, envisdum och alldeles, alldeles underbar... :]

2012-12-15 @ 18:08:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0