Till mamma.


Idag är det som bekant mors dag. En såndär klassisk dag som jag egenligen brukar fnysa åt, i linje med fars dag, alla hjärtans dag osv osv osv. En mamma är väl alltid en mamma, inte bara sista söndagen i maj? Och precis som pappor, respektiven och så vidare, så bör väl de uppskattas samtliga av årets trehundrasextiofem dagar? Det brukar i alla fall vara min inställning till sånahär kommersiella dagar.

Men inte i år.

I år vill jag uppvakta min mamma. Min mamma. Men eftersom det skiljer 55 mil mellan oss, så är det svårt för mig att stanna förbi på en kopp kaffe och ge en liten korg med badsalt och väldoftande oljor. Eller vad man nu ger på mors dag. Därför får jag göra det bästa av situationen, och på något sätt ge dig den credit du förtjänar. Inte bara för idag, utan för alla dagar.

Ända sen du och pappa gick isär (jag vet att det var det bästa för både er och för familjen, det är okej), har du varit både min mamma och min pappa. Men utöver det, har du även varit min bästa vän. Du har alltid haft ett öra till övers, du har alltid haft ett eller två kloka råd att ge (våra berömda nattsnack), du har lärt mig vikten av frihet under ansvar, och även om vi inte alltid har varit överens (vissa karriärsval, till exempel), så har du alltid stöttat mig. Det spelar ingen roll hur situationen har sett ut för dig, du har alltid gjort allt du bara kan för mig. Och min bror, förstås.

När pappa blev sjuk, hösten 2009, blev din roll som mamma ännu viktigare. Och hela tiden har du axlat den rollen med glans, du har hela tiden stöttat oss, gett oss viktig information och framför allt varit en välbehövd axel. Även tiden kring och efter pappas död nu, har du varit starkare och tapprare än jag själv någonsin kommer kunna vara. Trots dina egna band till pappa - det var trots allt en stor episod i ditt liv då ni var gifta - har du hela tiden lagt dig själv åt sidan, för att hålla mig och Javi på fötter.

Utöver allt detta, tampas du själv dagligen med din stora last. Din förbannade MS. Ett helvete som förföljt dig de senaste decennierna. Jag vet att det stundvis verkar som att jag inte förstår vidden av din sjukdom, men tro mig...det gör jag. Du anar inte hur ont det gör mig att se hur en sådan aktiv friluftsmänniska som du åker på den skit du åkt på. Det är så förbannat orättvist, att det gör mig riktigt arg. Men likt förbannat lägger du dig själv åt sidan när det behövs, även om det sen kostar dig månader med återhämtning.

Det är för mig ett bevis på en styrka som jag aldrig kommer att kunna förstå mig på. Och det är ett bevis på den fantastiska människa du är.

Jag är kanske inte alltid den exemplariske sonen. Jag vet att jag ibland kan vara osocial, tråkig, avskärmad och stundvis till och med lite otrevlig. Jag vet. Och det svider i mig när jag ser din blick, då jag har uttryckt mig på ett sätt som inte alls representerar de värdegrunder du gett mig. Så ja, jag vet att jag felar ibland, och jag ber om ursäkt för det. Men du ska veta att du, trots våra stundvisa dispyter och tendenser till att inte vara överens jämt, är den i särklass viktigaste personen i mitt liv. Det har du varit sen kvart över elva på förmiddagen, lördagen den 28'e oktober 1978. Eller till och med innan det, men det innefattar scener som jag helst inte vill tänka på.

Kortfattat - tack för allt, mamma. Jag älskar dig.






Och ja, jag ska ringa dig också...




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0