All bets are off.


Jag vet inte om jag har skrivit om det tidigare, eller om jag bara har haft det i huvudet en längre tid utan att få det på pränt. Så jag ber om överseende ifall jag börjar bli en gaggig gammal gubbe och upprepar mig själv.

Note to self: Faaan, jag börjar bli min far!

När vintern gör sin storstilade entré och snön börjar falla, då verkar det som om alla regler och normer där ute i trafiken blir som bortglömda. Under två tredjedelar av året (ja, jag vill säga att det är snösäsong en tredjedel av året) kör folk mer eller mindre städat, de parkerar på för ändamålet avsedda platser, och gångtrafikanter håller sig på sin plats.

Men inte när snön har fallit.

Plötsligt är det fullt normalt att göra bredställ i cirkulationerna (läs: rondeller), det är helt okej att parkera till höger och vänster, och på platser som under normala förhållanden inte ens ÄR parkeringsplatser, snorvalpar "lånar" pappas BMW och spinner loss, fotgängare börjar använda redan trånga och hala vägar som gångbanor, och så vidare. Senast idag såg jag bilar parkerade till höger och vänster på torget, på platser där man normalt sett blir toklappad om man står. Men det skiter folk i. En annan bil ställde sig på en trång gata och föraren lämnade bilen där utan att bry sig om andra bilar kunde komma förbi. Jag höll själv på att få en pappas-BMW-bil som kylarprydnad på min bil, då den nittonårige grabben tyckte att han skulle vara cool och bredsida in på parkeringen. And so on.

Ta bara en sån simpel grej som en standardparkering utanför ICA. Från april till november ställer vi oss i raka och fina led, med jämna mellanrum mellan bilarna. Utan några som helst konstigheter. Det är nästan som Lego. Men så fort snön döljer p-rutorna, blir parkeringsplatsen som ett plockepinnspel. "Raderna" blir plötsligt kurvigare än Hannah Graaf, mellanrummen mellan bilarna blir som gluggarna mellan Madonnas tänder och körfältet mellan raderna blir trängre än en femtonåring.

Kortfattat - varje dag är asshole day. År efter år efter år efter år. Så fort snön faller, då skiter folk i varandra. Mer än vanligt.

Pinsamt.






Kommentarer
Postat av: Markus

....Vad är detta? en likasinnad? Jag trodde jag var ensam i att ondgöra mig över hur "folk" parkerar och kör under vinterhalvåret. Men det som är i mina ögon en ren skymf mot oss andra bilister är alla dessa småbilsägare, (Toyota aygo mfl) som tror att man kan ställa bilen på trekvart vid gatuparkering....suck sväng på ratten och ge lite gas så kommer du att komma in. Och jag kommer inte behöva bestiga trottoarkanter eller refuger för att komma förbi.

2011-01-08 @ 03:02:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0