Så olika men ändå inte.


En varm sommardag, och en barbröstad man ligger på gräset ute på gården och njuter av några solstrålar. Inga konstigheter - if it feels good, it is good.

Samma varma sommardag, samma gräsplätt på gården, och en barbröstad kvinna som njuter av lite sol. Whoooa, håll dina hästar! En kvinna med brösten i vädret? Bara sådär?

Simhallen. Pojkar, grabbar och män går runt som om ingenting och njuter av badet. Kvinnor går med bikini och Gud förbjude att de skulle gå topless.

Varför är det så? Ja, vi vet alla att vi reagerar på det, men varför? En man har inga som helst problem att visa sig barbröstad, men en kvinnas barm är ingenting för allmän beskådan? Vad är skillnaden, förutom det facto att de är något lite mer fylliga än männens? Vad är annars skillnaden? Det är en kroppsdel, precis som armar, ben, näsa och navel.

Är det själva fylligheten som är the issue? Då ska jag nog sluta visa mina muskler, eftersom de kanske är fylligare än någon annans? Ska Zlatan gömma sin näsa, eftersom den är större än en garageport? Framför allt - lite mer satta män, ska de gömma sina man-boobs? Näe, det argumentet köper jag inte. Lika lite som jag egentligen köper intimitets- och moraltjafset. Vi snackar inte om könsorgan, och vi snackar åter igen om en fylligare variant av männens bringa. Men nånstans har samhället matat oss med att män får gå barbröstade, medan kvinnor är smutsiga om de gör det. I mina ögon är det fel. Observera då att jag säger det på ett icke-perverst sätt.

Meeeeen...






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0