Honestly...?

Ja, idag är en sån dag. Idag är en sån dag då jag tänker go nuts på idiotsaker, och jag tänker göra det med all rätt. I pay the taxes, goddammit!

Trafikanter. Honestly. Vad är problemet? En rund skylt, gul med röd ram och siffrorna sju och noll, betyder att man får färdas i högst 70 km/h på vägen i fråga. Inte 80, inte 90 och definejtivt inte 100. Men. Undvik gärna även att färdas i 60, eller till och med 50 eller mindre såvida det inte föreligger speciella skäl. Detsamma gäller på övriga vägar - du får inte köra över angiven hastighet, men undvik att ligga 5/10/15/20 km/h under såvida du inte absolut måste.

Med "absolut måste" menar jag då alltså att din bil är risig, att sikten är noll, att du håller på att få en hjärtinfarkt (varvid du då iof borde stanna) eller att du har ett begravningsfölje framför dig. Men i övriga fall - HÅLL DIG TILL HASTIGHETEN! En underbar vårdag, en raksträcka med obegränsad sikt och en sprillans ny Volvo XC90. Hur i hela världen kan en sådan bil ligga och möka i 30 km/h på en 50-väg? Femton bilar ligger bakom och kommer inte förbi. Trafikrytmen rubbas. Men gubben med keps i sin Bingolottovunna bil ligger i sin trygga hastighet, som till och med en cykel passerar. Jag kommer aldrig förstå mig på detta. Aldrig.

Men det är inte slut i trafiken med detta. Oh no. Nu med våren kommer såväl cyklarna som gångtrafikanterna fram. Tyvärr är det dock så, att våren har kommit så pass fort att deras hjärnor fortfarande är stelfrusna. På nåt märkligt sätt verkar det som om våra kära promenerare har glömt av att det finns speciella ställen för dem att gå på - DET KALLAS TROTTOARER! But noooo, vi ska gå på vägarna. Även fast det finns en jättefin trottoar på andra sidan vägen. Samma sak gäller cyklister, som förvisso har rätt att vistas på vägarna, men tycks vara omedvetna om att bilar är hårda. Visst, uppförsbackar är lite kämpiga att cykla i, men att sicksacka uppför en bilväg...det bara skriker efter att man ska få ett stort OVLOV (dvs - avtrycket från en VOLVO-grill) i arslet. Som bilist är det alltid lika kul att köra om en cyklist, då denne plötsligt vinglar till när man minst anar det. Kliv av cykeln. Kliv av den förbenade cykeln, för guds skull och led den istället uppför backen.

Och som avrundning på mitt rantande, ett litet vänligt tips till de söta turturduvorna på mitt jobb - alla vet om det, ni behöver inte smussla med det längre. Det är bara fjantigt, barnsligt, löjligt och framför allt sorgligt. Till och med Stevie Wonder fattar vad som händer. Så lägg ner smusslandet, såvida ni inte gör det för att ni egentligen tycker det är pinsamt med den andre, vilket jag iof skulle förstå. Quit behaving like fucking kids.

Rant over.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0