Thumbs down.

Här kommer en något underhållande story, som jag tänkte dela med mig av. Dels för det "roliga" i det, och dels för att varna Er kära läsare.

I julas inköptes en brand spanking new cykel till min son, som hade vuxit ur sin gamla. Tre och ett halvt tusen kronor fick en affär vars namn jag av juridiska skäl undviker att nämna (men som rimmar på Hyckelringen). Sen kom vintern i vägen, och cykeln fick stå orörd inomhus i vad som verkade vara en halv evighet.

Fram till förra helgen. Snön var borta och det var schysst väder = cykelpremiär. Wunderbar. Ja, sånär som på ett litet irriterande "klicketi-klicketi-klick" från kedjan, samt att densamma redan på premiärturen hoppade av riktigt styggt. Men det blev premiär i alla fall.

Now.

Fem turer hann det bli med cykeln. En - premiärturen - för att följa med mig på en löptur, och sen till fritids och tillbaka...alla hundra metrarna. Kortfattat, cykeln har inte rullat många kilometer.

Och så i fredags...



Hmmm...detdär ser väl inte riktigt ut som sig bör? Nej, precis. Plötsligt sa det bara PANG, och såväl cykel som pojk flyger all världens väg. Som ni ser på bilden ovan, har något riktigt styggt inträffat och gått åt helvete.

Såååå. Cykel in i bagaget, och ut till ovan onämnd cykelaffär med en uppmaning om att göra om och göra rätt, med en garantisedel prydligt upplagd på disken. "Inga problem, vi fixar det", fick vi till svar. Hunky dory.

Trodde jag, ja.

Igår ringer telefonen, och killen som häromdagen glatt tog emot cykeln säger nu att det inte är ett garantiärende. De har kollat på cykeln, och det finns skrapmärken på växelföraren (den bortre hängande delen) som tyder på yttre åverkan. Antingen att man har vurpat och skadat den, eller att någon har sparkat på den. Och därför gäller inte garantin.

Aha. Skrapmärken. De kan inte ha uppstått NÄR POJKEN VURPADE PÅ GRUND AV ATT SKITEN GICK SÖNDER?, frågade jag snällt. Men nejnej, för att växelföraren ska gå sönder krävs det yttre påverkan i form av något hårt slag. Ingen garanti.

Ingen garanti.

Så jag blev upplyst om att det kunde laga det, men att det skulle kosta pengar. 350:- för en ny växelförare, några hundringar för att rikta om växelörat (där växelföraren är fäst vid ramen) några hundringar till för jag minns inte vad, och sen arbetskostnad. Kortfattat - det skulle landa på närmare tusen spänn. För en cykel som har använts fem gånger och inte ens rullat tio kilometer.

Där blev det stopp och belägg. Jag sa åt killen att inte röra cykeln, och att jag skulle hämta ut den som den är för att ta den någon annanstans och få en andra åsikt. Lite ställd blev han allt, men han hade inget direkt val.

Sagt och gjort. Idag hämtade jag ut cykeln, och åkte till Team Sportia (som jag öppet kan nämna och rekommendera) för att se om de hade lust att ta sig ett par minuter till att kolla på cykeln. Inga som helst problem, killen jag pratade med gick till och med direkt och hämtade en av deras cykelmekaniker som tog sig en kik. Jag berättade storyn om vad som hänt, och vad ursprungsbutiken hade sagt. Och här blev det intressant.

Mekanikern här sa att det mycket riktigt krävs en ganska ordentlig kraft för att göra sönder det som var sönder. Men det behöver inte vara pga yttre åverkan. Remember det jag sa om "klicketi-klicketi-klick"-ljudet och kedjan som hoppade hela tiden? Det förklarade han beror på att växlarna inte har varit rätt justerade från början. Så hans kvalificerade gissning, vilket stämmer ganska överens med det inträffade, var att när pojken växlat ner till ettans växel, har växelföraren gått för nära ekrarna och fastnat. Därav panget, därav flygandet, därav de lösa delarna och därav mysteriet. För att bekräfta detta, snurrade han på bakhjulet och fann mycket riktigt ett märke på ekrarna.

Dvs...Team Sportias dom - felaktigt justerade växlar har lett till att växelföraren har åkt in i ekrarna, fastnat, gått sönder och sänt pojken flygande all världens väg.

Garantijobb, enligt Team Sportia.

För skojs skull nämnde jag dessutom vad den andra butiken ville ta betalt för att reparera cykeln, vilket framkallade ett skratt hos denna mekaniker. Runt 250:- tar han allt som allt för att laga detta.

Nu hoppas jag att det inte ska behövas betalas något alls, då denna fråga nu ska lyftas upp till Konsumentverket.

Och det är där båten ligger just nu. Hyckelringen har inlett ett bråk med fel person.

Tummen ner.









Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0